Goed onderwijs ondenkbaar zonder inbreng van leerlingen

In deze longread gaat Cees de Wit in op het belang van participatie van leerlingen. Participatie ziet hij als een wezenlijk kenmerk van ons bestaan en ons ‘in de wereld zijn’. Cees de Wit is oud-bestuurslid van Stichting Alexander.

Participeren is geen doel op zich, maar een belangrijk middel om andere doelen te bereiken. Hij gaat in dit essay in op drie kernvragen:
– Wat is de bedoeling van onderwijs. Wat zou de toegevoegde waarde voor jongeren en de samenleving moeten zijn?
– Hoe kijk je naar de ontwikkeling en het leren van jongeren?
– En hoe kijk je naar de school c.q. opleiding als leer- en leefgemeenschap?

Alhoewel deze longread geschreven heeft voor het primair en voortgezet onderwis, is het zeker te vertalen naar het MBO. Leestip: lees het in gedeeltes, afhankelijk van je vraag. En zie het als een manier om je eigen gedachtes op te rekken en te ordenen.

Longread Goed onderwijs ondenkbaar zonder inbreng van leerlingen

Deel dit artikel met collega’s

Geïnteresseerd in meer inspiratie?

Kijk hier